Flygblad: Miljöpartiet - Rösta för bra mat

Flygbladet är tilltalande och har fina färger. Dock har jag aldrig intresserat mig för matpolitik tidigare och vet inte om jag kommer fastna för det nu heller. När man slår upp flygbladet möts man av ett citat av språkröret Peter Eriksson, det är rätt långt så skriver inte ut det. Men han menar i praktiken att mat inte kan vara god om den inte är ekologisk, för att dra det kortfattad. Visst är ekologisk mat bra men maten i skolan eller äldreomsorgen kan vara god ändå.

Miljöpartiet tycker man kan få bättre mat med politiska beslut och det håller jag helt med om. Det är ingen fråga som marknaden skall styra då det ända man strävar efter är att maten ska vara så billig som möjlig (tjäna pengar). T ex när Akademiska sjukhuset för att sänka kostnaderna låter ett företag tio mil bort laga maten, och frysa den för att sedan serveras några dagar efteråt. Här krävs politiska beslut av politiker som vågar ha, och använda den makt de fått av folket!

Oavsett ideologi känns partiets politik bra när de skriver att "mat som produceras lokalt ger jobb på orten, kortare transporter och bättre kvalitet". Den norm man beskriver om att det idag "ändå är industrilagad, transporterad och uppvärmd mat med tillsatser och undermåliga råvaror som är normen" är just norm för att den fria marknaden styr, och det är det billigaste alternativet. Partiet går inte in på djupet bakom denna norm vilket jag gärna hade sett dom göra.

Mat är en miljöfråga står det i sista stycket och ekologisk mat verkar vara en utopi för Miljöpartiet. Jag tycker dock man alltid ska arbeta för att höja kraven på varor som klassas som ekologiska. Det ska vara lite utmanande och kraven måste kontinuerligt höjas för att konsumenterna skall ta det på allvar. Idag säger ju hur många som helst att deras produkt inte innehåller "onödiga tillsatser". Något som detta flygblad också upprepar hela fyra gånger, drygt. Jo jag anser att konserveringsmedel och socker m.m. är onödigt att tillsätta i bröd, för och ta ett exempel då jag mött på detta i vardagen.

Grönt är klimatvänligare än kött javisst det är rätt logiskt och inget man borde behöva övertygas om. Vad Mp menar med den meningen förstår jag dock inte, vart vill man komma? Ska alla sluta kött eller va? Slutligen tas hållbart fiske upp och det finns lagar idag som förbjuder fiske i vissa områden. Men dessa bryts ibland och vad gör staten då? Uppenbarligen krävdes det ju en avancerad aktion av Greenpeace för att uppmärksamma tjuvfiske i Kattegatt nyligen. Har man verkligen kontroll över det s.k. hållbara fisket? Mp har bra ambitioner här men jag vet inte om det ger resultat

Det mesta av baksidan går ut på att värva mig som medlem, nej tack säger jag. // Max Colliander
Max Colliander Colliander bloggen



Kommentarer
Postat av: Billy

Handlar väl kanske inte om att alla ska sluta äta kött, men att man som konsument ska vara medveten om det och, om man väljer det, dra ner på sin köttkonsumtion.

2010-09-06 @ 01:00:14
URL: http://iwantnothing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0