TV-debatt inför valet, i Almedalen

För några dagar sedan när jag satte mig för att spela tv-spel fastnade jag istället i direktsändning från Almedalen. Det var ingen debatt utan mer prat-panel och bland de större namnen var Per Schlingmann (M) och Jytte Guteland (SSU) samt Ibrahim Baylan (S). Mest var det bara snack om att man måste rösta i valet men lite debatt blev det och enligt min mening vann Per Schlingmann genom sin tystnad då sossarna mest gjorde bort sig.

I ena sekunden tjatade de socialdemokratiska politikerna om att debatten måste handla om det väsentliga, politiken här och nu. Sedan drar Ibrahim upp gamla saker som att Schlingmann skulle anse att politik var som pyttipanna, so what!? Tack det var mycket klokt sagt nu ska jag rösta på Socialdemokraterna eller vad? Nä det var inte övertygande.

Priset tog dock SSU-ledaren Jytte när hon flera gånger sa detsamma om att man ska prata politik här och nu och framför allt ungdomsarbetslösheten. I nästa sekund anklagar hon Moderaterna som parti för att ha stått med på någon amerikansk lobbymans CV som arbetat med George W Bush vilket förklaras kort av Schlingmann. Sedan flera gånger om utan minsta relevans nämner hon det igen och igen. Dåligt, dubbelmoraliskt och icke övertygande. Den enda som sa något vettigt i panelen var artisten Alexander Bard tycker jag. Denna debatt vann inte sossarna, klart slut. // Max Colliander


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0