Flygblad: Folkpartiet - Ungdomar

Ett litet flygblad med mycket text. Layoutmässigt snyggt dock förstörs det snygga av den läskiga farbrorn Jan Björklund som poserar när man vecklar ut det.

Inledningsvis står det att alla ungdomar ska ha rätt till en utbildning i världsklass, fuck off säger jag bara. En majoritet av dagens unga får inte gå i skolan, den möjligheten finns inte. Samtidigt som ungdomar som har turen och födas i Sverige får utbildningen på ett guldfat menar Folkpartiet att alla ska få denna utbildning av världsklass, men det menar dom inte. Dom syftar på att svenska ungdomar ska få en ännu bättre utbildning. De skriver också att det ska vara attraktivt att anställa ungdomar, är det inte det? Vad är det för fel på oss unga då? Dessutom ska det väl vara precis lika attraktivt som att anställa en i medelåldern, eller en äldre person? FP skriver också i inledningen att de vill ha fler lärlingsjobb i Sverige och jag frågar mig hur det ska se ut, på bekostnad av vadå? För att företagen ska kunna tjäna än mer pengar på de som arbetar ihop vinsten? Jag förutsätter att arbetsvillkoren och lönen är sämre i detta förslag för annars vore det väl inte så stor skillnad ifrån vanliga arbeten då man är anställd.

De skriver sedan om att mer pengar skall ges till studenterna. Jag tycker delvis det är bra men samtdigt inget jag får ta del av så käns lite "jaha" där liksom. Angående Internet vill man stärka skyddet mot nätmobbning. Jag har inte hört FP snacka om sådant förut och gissar att de i praktiken vill ha mer övervakning på Internet för att inskränka våra privatliv. Men att frågan om nätmobbning ändå tas upp gillar jag, då det är ett problem. Integritet nämner de inte ens. Sedan slår de bakut och avslutar det stycket med citat "Vi säger ja till både upphovsrätt och fildelning". Jag finner inte ord för detta påstående, suck säger jag bara!

På baksidan finner jag flera punkter om vad de vill göra. De vill inte ha någon "ungdomsskatt" heter det. FP vill behålla den sänkta arbetsgivaravgiften just för ungdomar som de ordnade under sin nuvarande mandatperiod. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om arbetsgivaravgiften men huruvida ungdomar ska gå på rabatt eller inte ställer jag mig skeptisk till i hela debatten. Ungdomar är inget problem som ska lösas, ungdomar är en tillgång och har samma rätt till riktiga jobb som alla andra.

Bostäder åt unga vill partiet bygga. Vad är en bostad för en ung person? Hur ser en sådan ut? Om de syftar på hyresrätter håller jag helt med men så mycket hyresrätter har väl inte borgarna satsat på heller. De vill också göra det enklare att hyra ut rum så man kan tjäna mer pengar på detta. Jag tror inte det är direkt svårt idag, själv bott i andrahand en period. Det partiet vill är att man som privatperson ska kunna tjäna pengar på t ex desperata studenter utan bostad. Jag tycker inte det skall direkt uppmuntras och prioriteras utan att fler hyresrätter ska prioriteras istället, rätten till bostad helt enkelt.

Om arbetsmarknaden menar partiet att de sätter kunskap först och att bra betyg ska ge större möjlighet till jobb. Jag förstår inte poängen i det stycket då det är självklart. Tycker något parti att bra betyg ska ge något annat?

Nästsista stycket återgår till lärlingsjobb och även om jag förstår tanken att arbetslivserfarenhet som lärlig kan hjälpa en in på arbetsmarknaden så gillar jag inte prioriteten. Att få ett riktigt arbete måste alltid gå före. Jag har själv haft praktik i tre månader och min direkta lön låg på 30 kr om dagen och då betalade jag 25 kr om dagen i lunch. Hade knappast klarat det utan bidrag. Nu är jag dock glad att inget privat företag tjänade pengar på min arbetskraft och att jag ändå stortrivdes på arbetsplatsen.

Folkpartiet vill ha en allmän a-kassa vad det innebär i praktiken vet jag inte. Om det innebär en obligatorisk a-kassa ställer jag mig försiktigt positiv.

Det var allt för detta flygblad. // Max Colliander
Max Colliander åsiktsblogg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0