Kräv lön för mödan

Att Telemarketingföretag i över huvud taget existerar tycker jag är märkligt, inte endast för att försäljare ibland utbildas till hur man effektivast lurar kunderna utan också för att folk går med på deras "erbjudanden”, utan kritiskt tänkande?

Jag minns en Tele2-försäljare som hängde efter mig i en halvtimme på t-centralen i Stockholm förut och hade ett väldigt unikt och bra erbjudande. Men det gällde bara under julhelgen och då jag sa att jag ville läsa på deras hemsida först sa hen att det inte stod om där, kunde endast få detta fina erbjudande där just då av henom.

Ett Telemarketingföretag som det inte gick särskilt bra för var företaget Vocat. Då företaget gick dåligt ekonomiskt (inte ovanligt i den här branschen) så beslöt ledningen att alla skulle arbeta 20 % extra, utan förhandlingar med facket om arbetstiden.

En som var på provanställning under tiden sa emellertid upp sig, omgående. Tack vare den f.d. anställdes fackförbund, Sandvikens LS av SAC drev man på att arbetaren skulle få ca 10 000 kr i utebliven lön. Vocat, vars ledning istället för lön köpt grillolja för pengarna begärdes kort därefter i konkurs. Samtidigt kopplades en konkursförvaltare in som begärde in fackets löneanspråk.

Det är nog många som inte vågar ställa krav på arbetsplatsen, särskilt inte på en sådan arbetsplats. Men tack vare facket fick den här arbetaren lön för mödan, låt aldrig företagen utnyttja din arbetskraft . Det är arbetarklassen, som skapar allt. // Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0