(FP) uppmanar att skita i facken

Samtidigt som LO inte vill kritisera de borgerliga partierna för att man inte ska syssla med partipolitik, går Folkpartiets ordförande Jan Björklund hårt åt och uppmanar kommuner och landsting att skita i facken och införa "ungdomslöner" snarast. Att de stora fackpampsförbunden i Sverige är så himla fega är fanimig ett stort skämt.

FP och de andra borgerliga partierna står för precis samma sak som alltid, de står på företagens sida och vill ha billig arbetskraft och att vi arbetare ska ha noll makt på våra arbetsplatser. Att linda in det ideologiska i argumentet "bekämpa arbetslösheten" gör ingen skillnad i praktiken.

I det mycket kritiserade FAS 3 får företagen t om betalt för att ta emot arbetare, var det inte tvärtom nyss? Ska inte arbetaren som säljer sin arbetskraft få betalt av företaget eller? Näst på tur är nu Folkpartiets krav om ungdomslönerna, med ovan nämna argument.

De vill att arbetare som är under 24 år ska lönedumpas och få 25 % mindre i lön, detta är självklart ingenting som skulle minska arbetslösheten då den finns där för att någon tjänar på den. Detta skulle bara ge företagen billigare arbetskraft och större vinster till ägarna, och när en anställd fyller 24 år sägs den upp och man anställer nytt fräscht blod. Det hade jag gjort om jag drev ett vinstdrivande företag och Folkpartiet fick genom detta så varför skulle inte företagen göra så?

Nä att LO tappar medlemmar förvånar mig inte, men visst är det synd om arbetare som utnyttjas på arbetsplatserna dagligen. Men utan en stark arbetarklass som sätter ned foten mot staten och kapitalet så är det väl så här det ser ut. Med hopp om ljusare dar // Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Madde

Visst, jag skulle kanske kunna gå med på 25% mindre i lön. Om alla mina utgifter (och då menar jag alla!) blir 25% billigare också...

Eller nej, jag vill fortfarande inte vara lönedumpare.

Svar: Eller så kanske politikerna kan föregå med gott exempel. Sänk sina egna saftiga löner på över 50 lax.
Max

2012-07-17 @ 14:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0