Klasskamp på dagordningen

För ovanlighetens skull är klasskillnaderna i samhället på tapeten, är det måhända högerpartiet (S) som tagit upp frågan, eller kanske Vänsterpartiet? Näpp, det är Förbundet allt åt alla.

Uppmärksamheten i media har varit i det närmaste total sedan (och inför) en bussresa till ett överklassområde i Stockholm ägde rum i helgen. Det faktum att FAÅA (Förbundet allt åt alla) spetsat till arrangemanget med titeln "odla ditt klasshat" samt kallade det för en överklassafari har provocerat något så fruktansvärt, det var nog tanken också. En bussresa till ett område, med rundtur och föredrag hade knappast varit en notis utan denna tillspetsning.

Precis som man kunde vänta sig har det nu kommit ett utspel om att genomföra en underklassafari . Det är Kd-politikern Patric Rylander som dragit i idén, och om han vill anordna en bussresa för att lära oss mer om klassklyftor och orättvisor i samhället men med fokus på ett typiskt underklassområde så tror jag det kan vara intressant. Nu tror jag inte att Rylander var fullt så seriös med sin idé, men bara att han tar upp frågan visar hur klassklyftorna genomsyrar samhället och hans tillkortakommanden på Facebook är erkännanden av sådant borgare ofta nekar till ens existerar.

Jag tycker Förbundet allt åt alla gjort något riktigt stort PR-mässigt, och politiskt för att föra upp klassfrågan på dagordningen, tänk om alla som sade sig företräda arbetarklassen kunde det. Och för de som tycker överklassafarin var barnslig då det inte existerar klassklyftor värda namnet kan jag bifoga två foton jag tog idag. // Max Colliander

På Max Collianders samhällsbloggKlasskampssnack på Max Collianders blogg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0