Facket attackerar Ikea???

dn.se går att läsa en kort artikel som handlar om att facket attackerar företaget Ikea. Jag höjde på ögonbrynen och läste artikeln och är märkbart förvånad, trots allt. Har ett fackförbund attackerat Ikea fysiskt eller vad är det som har hänt?

Nä inte riktigt, eller absolut inte. Det det handlar om är att arbetare genom fackförbund kräver att alla anställda på Ikea ska få organisera sig fackligt, att de ska ha rätten att gå med i fackförbund och att de ska ha rätten att förhandla om kollektivavtal oavsett var de kommer ifrån.

Arbetarklassen är under ständigt hot från de som köper vår arbetskraft som vill tjäna mer pengar på vår bekostnad, och nu är det alltså synd om företag eftersom arbetare vill ha rättigheter som vi i Sverige ser som självklara. Jag vill snarare göra om rubriken till "Ikea attackerar arbetares rättigheter" för det är vad det handlar om. Ikea vill förhindra mig, dig och alla andra att kunna kämpa för våra rättigheter.

I Sverige är dock fackföreningsrörelsen förhållandevis stark men i andra länder kör företagen bara på. Det handlar inte om att företag som Ikea är snällare här, utan för att de inte vågar ta fajten mot den svenska fackföreningsrörelsen. Eller vill Ikea göra denna attack mot arbetarklassen här också, just try it! // Max Colliander

Hittade även en annan bloggare som skriver om detta: "Han skäms å Ikeas vägnar"

Kommentarer
Postat av: Göran Johansson

Jag länkade tillbaka! Tack för din kommentar.

2011-06-11 @ 23:32:43
URL: http://guuran.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0