Skrik hur mycket du vill!

Fick en kommentar från en person (Oskar) som skrev följande angående mitt inlägg Att "stänga ute" är inte odemokratiskt. Han skrev: "Sant men att 350000 personer skriker ut ur riskdagen när dom blev valda det är ODEMOKRATISKT SOM FAN"

Själva begreppet odemokratisk verkar vara det nya påfundet som används som slagträ i politiken, men så länge man lägger ord bakom påståendet är det okej för mig. Sd verkar ju tycka både det ena och andra om sina politiska motståndare (finns ju gott om oss så). Nu förutsätter jag att hans påstående är sant, även om jag själv inte förstår vilka dessa 350000 människor är. Oskar menar att det är odemokratiskt att skrika att ett parti som Sverigedemokraterna ska ut ur riksdagen. Jag håller inte med.

Om jag inte vill ha rasister på våra gator så kan jag skrika "inga rasister på våra gator". Om jag inte vill ha någon punkare på en fest kan jag skrika "ingen punkare på denna fest". Det må vara osjysst, men ogillar jag punkare så fine skrik på liksom. Att Sd plötsligt fått över 4 % av väljarnas röster gör det inte mer eller mindre odemokratiskt att tycka illa om partiet. Det är dock i dagens demokratiska mått mätt inte okej att vilja slänga ut dom ur riksdagen p.g.a. att partiets åsikter är hemska. Men man kan självklart vilja att de åker ut ur riksdagen. De är ju folkvalda som Oskar så fint påminner om.

Vill man något, så kan man i Sverige använda något väldigt fint, något som kallas för yttrandefrihet. Yttrandefriheten innebär att jag får skrika, yttrandefriheten innebär att jag får skriva. Jag får skriva att jag vill att Kd ska ut ur riksdagen, jag får skriva att jag vill att Centerpartiet ska ut ur riksdagen. Jag får skrika och skriva sådant hur mycket jag vill. Om käre Oskar har problem med detta, problem med vår yttrandefrihet så manar jag honom att tänka om.

Om Oskar har alltför stora problem med att acceptera denna yttrande- och åsiktsfrihet så har jag ändå ett tips om hur han kanske kan stilla sin ilska i Caps lock. Testa själv, skrik ut något hemskt. Skrik ut att Vänsterpartiet ska ut ur riksdagen, gör det nu! Så kändes det bra? Eller hemskt, kände du dig som en antidemokrat? Jag hoppas det känns bättre nu i alla fall. Kram på dig MVH // Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Billt

Klart att det är okej att vilja att SD slängs ut ur riksdagen! Däremot är det inte okej att faktiskt göra det, eller försöka göra det. Kind of a big difference.

2010-09-23 @ 05:19:01
URL: http://iwantnothing.blogg.se/
Postat av: Ellinor

SVAR: Kul att du gillar inläggen, ser att jag har en del här att läsa också!



2010-09-23 @ 16:41:55
URL: http://sharpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0