Skolan

Jag har arbetat inom grundskolan i typ 1.5 år nu och har fått en annan insyn i hur det är i lärarrollen och vad man har för möjligheter i skolan inte bara som elev. Många vill ha hårdare tag i skolan och det har kommit en hel del förslag på sistone bl.a. om att skolk ska synas i betygen och att lärares löner ska påverkas av elevernas betyg osv.

Även om jag själv vet att t ex högstadiet inte är så lätt och i den åldern kan man bete sig ganska dumt ibland, och snällt med såklart men ett barn är ett barn kort och gott så för höga krav och indelningspolitik gillar jag inte. Två saker har jag dock tänkt på som jag skulle tro vore bra i skolan.

Betygsystemet IG-MVG som jag växt upp med och som snart skall bytas till det amerikanska med stora och små bokstäver tycker jag inte är jättebra egentligen och det nya gillar jag inte alls. Det enklaste och mest rättvisa måste väl ändå vara 1-5. Svårare än så behöver det inte va. T ex som jag kämpade med matten och engelskan i gymnasiet men räckte inte ända fram. Då hade jag kunnat få en tvåa i betyg vilket visat att jag ändå var närmre godkänt än icke godkänt. Eller att alla dessa eviga betyg med plus och minus helt enkelt tas in så man kan få VG+ eller G- i sitt betyg. Något sådant skulle jag gilla men 1-5 känns ändå enklast. Jag läste någonstans att Sveirge ändrat betygsystem 4 gånger på 100 år, och Finland ingen. Fattar inte varför vi måste krångla till det så.

En annan gammal sak som funnits i Sverige förr är betyg i uppförande och ordning. Det kan bli lite krav på eleverna ja och i värsta fall kan det missbrukas så elever måste göra sig till eller något. Men även där tycker jag det inte behöver bli så svårt. Alla lärare får ge eleverna betyget 1-5 och sedan beslutar mentorerna om det betyget. Jag tror detta vore bra på flera sätt. Bl.a. ökar det lärarens makt gentemot stökiga elever. Det blir liksom tydligt att man beter sig inte på ett visst sätt. Självklart skall en enskild händelse direkt antecknas så att läraren kan ge en precis bild av varför en elev borde få ett lågt betyg så inget ska behöva vara oklart. Sedan kan man ju alltid avrunda uppåt om man så vill för att ändå inte tvinga in eleverna i en jobbig situtation.

Men att kräva respekt som lärare när man arbetar för att lära andra sina kunskaper, samt att de som ska lära sig har ordning på sina saker är inte för mycket begärt. Jag tycker man ska bete sig som folk oavsett vad, och ordning bör man någorlunda ha i alla fall såväl hemma som i skolan. Skolan skall fostra barnen och ungdomarna sägs det ibland, så varför inte detta? Dessa frågor kan diskuteras mycket och djupgående men det gör jag inte mer nu. Detta är i alla fall två grejer som jag tror kan förbättra skolmiljön i Sverige. // Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0