Propaganda före filmen

När jag köper en film och ska se på den är det inte bara filmen jag får med. Det ingår även obligatorisk propaganda mot fildelning på mer eller mindre hutlösa vis och denna propaganda visas inte en gång, eller två gånger. Den visas varenda gång som jag vill se filmen. När jag betalar för filmen möts jag av denna propaganda, när jag laddar den till datorn från andra fildelare slipper jag det. När man tankar hem olagligt slipper man propagandan om vad som är olagligt men inte om man köper den lagligt.

Detta var riktigt frustrerande när jag och min flickvän kollade på säsong 1-4 av serien How i met your mother på dvd. Man ser ett avsnitt, kanske två sen stänger man av. Oavsett vad var det omöjligt att klicka bort en otroligt dryg och extremt vinklad propagandafilm mot fildelning varje enskild gång vi ville se på ett nytt avsnitt och körde i dvd:n i vårt Playstation 3. Att det sedan fanns defekter i menyn av serien på flera ställen gör det ju inte bättre.

Oavsett vad man tycker så måste man erkänna att detta är ett problem. Ett problem för filmbolagen som inte tar det på allvar utan tvärtom fortsätter köra med det. Men se det rent marknadsmässigt då. Företagen måste kunna locka med något som konsumenterna inte kan få på något annat sätt så fungerar marknadsekonomi. Och varför skulle man betala för något man kan få gratis, och som är bättre. Som inte kräver utrymme i hyllan, inte har dryga menyer och propaganda varenda gång man ser det. Konsumenterna har hunnit ikapp med tekniken, så nu är det dags att ta nya steg kära filmbolag. Ge oss något vi inte kan fixa själva! // Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0