Två senaste cd-skivor

Kom och tänka på en sak. Senast jag, eller snarare min flickvän köpte cd-skivor var på Arvikafestivalen i år. Själv minns jag inte när jag senast köpte en cd-skiva och var väl i våras jag senast kikade in i en skivbutik. Förr köpte jag cd-skivor rätt ofta och det var bl.a. genom tv-programmet Voxpop och radio jag upptäckte musik. Numera ser jag i princip inte på tv (stänger ofta av om det blir reklamavbrott ändå), och radion står aldrig på hemma. Jag har min musikaliska kanal främst på Internet och på fester.

Mycket musik har upptäckts genom främst Youtube men också fildelningssajter där andra fans delat med sig av redan nedladdat material. Dessa kanaler försöker upphovsrättsivrarna desperat att ta kontroll över för att förhindra mig detta. Så frågan återstår. Hur hade skivbolagen tänkt att jag skulle få informationen om deras senaste skivsläpp? Och ändå, tror de jag lägger ca 150 kr på ett album som tar fysisk plats och som jag ändå bara hört någon enstaka låt på, nej tack!

Jag köper skivor, det händer. Dock alltid begagnat sedan några månader tillbaka. Skulle vilja uppmärksamma de två kanaler som ledde till våra senaste inköp. På Arvikafestivalen spelade bandet SPOCK. De har typ funnits lika länge som jag och ändå hade jag aldrig hört talas om dom. De var awesome som liveband och musiken gillade jag, vi har ett album med dom nu. Sedan hittades ett album av The Buggles. Att jag i över huvud taget kände till vilka de var beror på Sing star där jag upptäckte deras klassiker "Video killed the radiostar". Detta var två bra exempel anser jag på hur man kan bli nyfiken på ett band och sedan köpa deras skiva.

Om skivbolagen klagar på att folk inte längre är så intresserade av att betala så mycket pengar för en cd-skiva så lär det ju ändå inte hjälpa att hetsjaga sina artisters kulturella verk på Internet. Om så görs upptäcker jag som konsument bara ännu mindre musik. Låt Youtube vara ifred, satsa på era egna produkter och sluta hetsjaga fansen! // Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0