3D-glasögon miljöbov?

I en artikel på Svenska dagbladets hemsida skrivs om hur SF vid varje ny föreställning av en film i 3D delar ut hundratals glasögon i hårdplast som sedan bara slängs. Detta är givetvis illa för miljön och att SF inte kommit med en lösning tidigare låter inte bara ofattbart utan nästan löjeväckande.

Filmen Avatar kostade 150 kr per biobesökare och en anledning till det höga priset var just utdelningen av 3D-glasögon. Jag förvånades redan från början av att vissa besökare bara slänger 3D-glasögon, men det är väl trots allt inte så märkligt om folk ska vara så himla bekväma av sig jämt samt att SF av alla t om uppmuntrar till detta slöseri.

I artikeln på Svenska dagbladets hemsida diskuteras det om man kan lämna tillbaka glasögonen för att återanvända men det verkar inte gillas ur hygienperspektiv och det extraarbete SF måste göra med rengöring. Så smutsiga blir de väl ändå inte efter ett biobesök eller är folk så rädda för bakteriser så, ja jag finner inga ord.

Det bästa vore ju givetvis, vilket också bör vara självklart att man som biobesökare behåller de 3D-glasögon man får och sparar till nästa biobesök på en film som går i 3D. Dessutom kommer ju 3D-filmer öka och det är den nya teknologin, det är väl ingen som tvivlar på det? I framtiden är det säkert fullkomligt naturligt med 3D-film och program hemma framför tvn.

Sedan har vi priset på biobiljetten också, det låter ju såväl logiskt som miljövänligt och sjysst av SF om de sänker priset på biobiljetten för de som tar med egna glasögon. Då uppmanas vi konsumenter, och tjänar på att vara miljömedvetna. Eller kanske rentav inte ens dela ut några gratis glasögon utan låta folk köpa om man vill ha ett par. Då kan de också göras i bättre kvalité och SF kan ta och tjäna sig en hacka.

Slutligen uttalar sig en klimatforskare som vill ha ökad insyn på hur mycket miljöförstöring som skett när en film producerats. Men personligen tror jag inte på idén att man på biobiljetten ska se hur mycket koldioxid just denna film släppt ut. Jag drar paralleler till hamburgerrestaurangen Max där. Jag äter på Max och väljer det jag tycker är gott, och jag vill se den biofilm jag vill se. Koldioxid hit och dit kommer inte ändra vad jag vill se och vad jag vill äta. Men om skillnaderna är stora mellan filmerna kanske det är bra för och sätta press på dom.  // Max Colliander

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/3d-glasogon-en-ny-miljobov_4281687.svd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0