Respekt

Jag har i så gott som hela mitt liv varit mot rökning, en s.k. antirökare. Jag välkomnade beslutet om rökfritt på krogen, och skulle gärna se att cigaretter inte syntes i butikerna. Det är ju minst sagt dubbelmoral när storföretagen som säljer matvaror påstår att rökning är dåligt och inget man borde syssla med, när de frestar kunderna precis vid disken. Med det menar jag att det är en klassisk affärsgrej som de flesta kör med. Mejeriprodukter längst in och sedan fresta med godis och tuggummin vid kassorna (och tobaken).

Häromdagen skulle jag träffa Emma på stan och satte mig bredvid en ensam kvinna som satt ensam på en bänk och rökte. Då röken kom rakt på mig gick jag istället och satte mig på bänken bredvid. Två andra satte sig sedan bredvid mig och jag blev riktigt häpen när mannen frågade mig om det var okej att han rökte. Han hade tydligen inte sett att jag böt bänk utan tyckte att det var en självklarthet att fråga. Jag sa att min vän skulle komma vilken minut som helst och gärna såg att han väntade till dess. Den respekten har jag som ickerökare aldrig mött förut, tack!

Och till er som röker, av ren vilja eller p.g.a. det hemska beroendet vill jag bara säga. Rök på om ni måste, men visa gärna oss ickerökare respekt, det blir så mycket trevligare då.

// Max Colliander aka anonwret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0