Storebrorsamhället

image4En Kilopolis smygfilmar mig + vänner 6/6-07
(Foto: Dan Pettersson)


Storebrorsamhället, bevakar de min blogg också?

SÄPO har haft brev jag skrivit till ministrar i sin ägo. Bilder och information delades ut till poliser på planeringsmötena inför Salem 2006 (700 st poliser?). När en polis fick syn på mig slog han direkt igång kameran, från en pikét. Att de filmat och övervakat i allmänhet är ju ingen nyhet. Redan vintern 2004, om jag minns rätt, så hade jag två civilpoliser som systematiskt följde mina steg vid några demonstrationer. Detta finns det dock inga bevis på som med det här andra. Sedan har vi ju polisens kära Kilogrupp som är på en hela tiden, de är rätt komiska faktiskt:P. Och stölden av min mobiltelefon i vintras, när de låtsades vara jag när mor ringde, vad var syftet med det? Satte de en avlyssningssak i mitt mobilbatteri för att avlyssna, då jag utan problem fick den tillbaka senare? Tror inte det, men man börjar ju undra:S.


Vad är dom rädda för?

 Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta egentligen. Vad tror dom jag ska göra, slita nationaldemokrater i stycken? Kasta sten på polisbilar, eller kasta sten i över huvud taget? Har de inte fullt upp att bevaka AFA och såna mer extrema element? Eller fruktar dom mig för att dom vet att Klubb Antirasism på Lunarstorm aktiverar antirasister, men det kan väl knappast vara en anledning att ta upp mig på polisens morgonmöten? Så jävla komiskt egentligen, men samtidigt synd att de ska ägna tid åt mig istället för andra som antagligen är mycket farligare.


Vad är så farligt med mig?

Jag går min egna väg, ok. Jag tar egna initativ, jag är inte beroende av Afa-arrangemang, jag är inte beroende av Suf-kommunikation etc. Jag kan själv ta reda på exakt marschväg för nazistdemonstrationer, trycka upp egen propaganda och sprida. Vilket också hänt och då aldrig uppmanat till våld, vilket dock mer extrema element gjort flera gånger.


Ser jag farlig ut på demonstrationer?

Ok, förr hade jag alltid svarta kläder (till vardags med), so what? Hade ju alltid glasögonen på mig i alla fall, väldigt skräckingivande. Det verkar ju som polisens syn på mig eskalerat sedan i vintras "du är ett rätt känt ansikte hos oss på Stockholms-polisen", och liknande har man ju fått höra.


På demonstrationer klär jag mig systematiskt osvart, t.ex. valde jag senast att ta mammas gröna regnjacka i stället för min svarta, just för att inte vilja tolkas som nån blackblock:are, jag hade mitt pass med mig,

och glasögonen satt på. Hade jag haft med mig detta om jag haft ett ont syfte? Jag vägrar maskera mig, och har flera gånger sagt åt folk att dra ned sina maskeringar, av många olika skäl. Jag har alltid vägrat skrika slagord som uppviglar till mord/våld.


Jag har aldrig varit med i några extrema odemokratiska element

De organisationer jag varit med i är Ung Vänster och Ungdom mot rasism (jag gick ur för många år sedan), Rädda Barnens Ungdomsförbund var ca ett år sen senast jag var aktiv men jag ska försöka bli mer aktiv under hösten. Utan officiellt medlemskap är jag också aktiv i Årsta Nattvandrare och Greenpeace. Båda är emot våld, och nattvandrarna samarbetar dessutom med polismakten. Kul för en polis jag träffar på t ex Kulturnatten om den sett mig i förberedelsearbetet inför Salem 2006. Kan jag ha funnits med på deras möten fler gånger? Mycket möjligt.


Jag är nog en av de absolut ofarligaste antirasister som finns

Jag har träffat allt från fulla och militanta nazister till direkta rasideologer och alltid haft en trevlig ton och diskuterat så gott som möjligt (inte det lättaste med en alkoholpåverkad person). Det märkliga kan man ju tycka, är att polisen på sätt och vis försört mer för mig än nazisterna. De har stulit mer, frihetsberövat mig i över 35 timmar, och misshandlat mig många fler gånger. Men de kunde bara lösa en anmälan, den mot en nazist, anmälningarna mot poliser lades ju ned trots goda förutsättningar för att hitta de skyldiga, t ex vid mobilstölden.


Slutligen vill jag bara uppmana till följande:

Lev livet, var glada, positiva och sprid glädje till dina medmänniskor.

Make love, not war - Ingen mår bra av att hata! // Max Colliander


Kommentarer
Postat av: Anonym

"extrema odemokratiska element"? Vad fan håller du på med?

2007-09-30 @ 18:15:22
Postat av: Max Colliander

Till anonym, precis som du citerar. Jag har aldrig varit medlem i några organisationer eller nätverk som man kan beteckna som "extrema odemokratiska element". Jag håller på liksom jag hoppas märks i texten, att offentliggöra en liten del av den polisrepression jag utsatts för och förklara för alla och envar att jag inte är någon terrorist, extremist eller annat som jag kallats för.

2007-10-05 @ 03:17:06
URL: http://anonwret.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0