Faktafel i SVD-artikel

SVD har publicerat en rad artiklar inför årets Salemdemonstrationer varav flera har innehållit  faktafel. Nu belslöt jag mig dock för att skriva lite kort om det.

I artikeln "Salemtillstånd på is" som publicerades den 6 december 2007 står det att "demonstrationerna har hållits den 8 december varje år". Detta påståenden är ett grovt faktafel då det påstår att nazisterna oavsett veckodag hedrar den mördade Daniel Wretström på hans dödsdag. Någon sådan regelmässig dag har nazisterna aldrig haft! Salemmarschen har sedan start varit allt från den 6 december till den 11 december, allt för att det ska passa nazisterna bäst då en lördag drar fler deltagare än andra dagar. Det är alltså viktigare för de nationella att dra mycket folk till sin marsch, än att hedra en mördad pojke.

Detta kan jämföras med minnesdagen av Björn Söderberg, som år 1999 den 12 oktober skjöts ihjäl i sitt hem av nazister. Björn hedras med en liten manifestation varje år på sin dödsdag. När jag själv deltog en gång var vi ett 30-tal deltagare som samlades vid La mano-statyn i Stockholm där bl.a. tal hölls. Antifascisterna utnyttjar inte mordet på samma sätt som de nationella gör. Vi sprider inte tiotusentals klistermärken, flygblad och affischer för vår politiska vinnings skull när en kamrat mördats, vi utnyttjar inte en mördad människa på det sätt som nazisterna gör.

Detta var vad jag ville ha sagt! På återseende... / Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Max Colliander

Klargörade: Jag ser att jag formulerade mig lite otydligt i slutet och att det feltolkats av flera personer. Att vänstern ?äger? de flesta gator och torg rent propagandamässigt i Stockholm och många andra städer är jag väl medveten om. Men så fort nazister mördar någon trycks inte hundratusentals propagandablad upp och mordet utnyttjas inte för den politiska vinningens skull så som i Salemfallet. Att nazisterna försöker utnyttja mordet för sin politik är något som flera också är öppna om. Martin anser att man hedrar en död människa värdigt om man gör det med högsta prioritet att samla människor än att göra det på dödsdagen. Våra åsikter skiljer sig kort och gott där tillika skiljer det sig för hur nazister och antifascister hedrar sina mördade. Om nazisterna som arrangerar marschen somsagt prioriterar ett högt deltagarantal så får de väl göra det. Men då borde inte media (i detta fall SVD) påstå annat.

2007-12-22 @ 13:08:29
URL: http://anonwret.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0