I väntan på...

I förmiddags skulle fackförbundet Handels meddela hur man ställer sig till medlarnas bud under denna avtalsrörelse. Handels kräver löneökningar för sina arbetare på 4,7 % medan arbetsköparna (Svensk handel) endast vill höja lönerna med 2,6 % och nu "hotar" alltså strejk. Men vad ska man hoppas på?

Jag tror Handels precis som andra tidigare i avtalsrörelsen kommer ge sig i sista stund, nu alltså. Ser på SVT-play direktsänt och besked bör komma när som helst. Kanske blir det 2,7 % lönepåökt och så kan facket slå sig för bröstet oj så bra kämpat. Om man menade allvar med kraven tycker jag man borde ha ambitionen att ta ut alla sina medlemmar i strejk på en gång, varför bara några i taget?

Om det blir strejk tror jag att Handels håller ut kanske en vecka, och sedan går med på något dåligt avtal. Jag har helt enkelt inte förtroende för fackpampsförbunden inom LO. Ett fackförbund som systematiskt förhandlar bort stridsrätten (ex. att strejka), och kör på samförståndsanda med arbetsköparna kan aldrig till 100 % strida för arbetarklassen.

Nu kl 17.16 kommer besked om att Handels begär anstånd, alltså mer tid att fundera. Vågar de inte säga precis vad de kräver, 4,7 % lönepåökt annars utbryter strejk? Jag har dock lite hopp om den här fackliga förhandlingen. Detta med anledning av de övriga fackförbund som meddelat att de kommer ta ut arbetare i sympatistrejk om en vecka ifall Handels fortfarande strejkar då.

Avslutningsvis vill jag påtala att strejker och facklig strid kan ge resultat, i Tyskland fick nyligen miljoner med arbetare lönepåökt med hela 6,3 % efter strejker av fackförbundet Verdi. // Max Colliander


Aktuella artiklar:
Strejkbesked drar ut på tiden
De butikerna berörs av strejken
Färskvaror tar slut först
Ett dyrt misslyckande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0