Våldet på fotbollsmatcher

På sistone har det uppmärksammats en hel del i media om läktarvåldet på fotbollsmatcher. Bl.a. skadades en domare när AIK och Syrianska spelade i Allsvenskan, samt att matchen fick avbrytas och folk bara gå hem efter 20 min. spel. Kul publikunderhållning? Nja kanske inte. En del verkar vilja ha hårdare straff mot huliganerna, andra mer befogenheter till polisen.

En sak alla verkar överens om dock är att huliganernas närvaro (då de bråkar i alla fall) inte är välkommen. Spelarna i lagen, deras förbundskaptener verkar över klubbgränserna emot sina egna s.k. fans. Detta är givetvis positivt och visar styrka. Men hur löser man då problemet? J

ag tycker man inte ska se detta som en fajt mellan lagen i sig och huliganerna. Utan se det utifrån min rätt att gå på en fotbollsmatch som inte avbryts för att folk slänger in smällare, bengaliska eldar m.m. För mig är det alltså inte en trygg plats att vara på, uppenbarligen. Hur agerar polismyndigheten i andra fall, jo se där. Om arrangören inte kan garantera säkerheten för säg 20 000 på en konsert, då tvingas man sälja färre biljetter. Jag tycker det vore en lösning värd att testa. Krav om poängavdrag för lagen som ju inte har med huliganerna och göra vore bara trist och matcher utan publik är ju ingen höjdare. Men dra ned antalen i publiken då?

Lek med tanken att 20 000 står i publiken och polisen inte kan garantera säkerheten, eller arrangören med för den delen. Ja då får de väl testa och spela inför 15 000 personer nästa gång, osv. Kan man bara ha en publik på 2000 personer så fine. Då vet jag att jag kan vara trygg på matchen. Sedan kan man ju givetvis ändra igen. Men jag tror det vore värt och testa.

Polisen behöver inte fler befogenheter och straffen måste inte i sig vara hårdare. Det räcker väl med att polisen applicerar samma policy mot fotbollsmatcher som vid konserter, festivaler och allmänna sammankomster, cirkus ja you name it. Nu har i alla fall AIK dömts för vad deras huliganer har gjort, och förresten vem kan bevisa att det inte var en maskerad Syrianska-fan som stod på AIK-klacken? // Max Colliander

Relaterade artiklar: AIK döms

Uncken vill förbjuda maskering

Den störste brottslingen går fri

AIK överklagar domarna

Syiranska-AIK avbruten efter skandalscener

Kommentarer
Postat av: Oskar

Det kan säkert vara en bra idé att testa att dra ner på antalet åskådare. Det finns ju många olika sätt utöver ditt utmärkta förslag. Tex lägga matcherna tidigt på dagen, då hinner inte huliganerna supa till. Eller förbjuda alkohol samt ta alkotest på besökarna, jag gissar att typ 99% av alla huliganer är onyktra.

Postat av: Mohammed

Smart idé så ungarna kan komma med

2011-05-13 @ 10:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0