Unga utyttjas på arbetsmarknaden

Alla har vi väl läst rubriker om hur unga utnyttjas på arbetsmarknaden. Vilka är det som tjänar på detta? Jo det är företagen givetvis. Företag som tjänar pengar på arbetares bekostnad. Det kan vara allt från s.k. gratisarbete första veckan till svarta löner och att man inte får vara fackligt aktiv till att man inte ens får ut sin lön.

Känner själv personer som utnyttjats och lurats på lönen. Chefen bodde lyxliv i Florida och företaget som sålde grejer över telefon gick snart i konkurs, men vad hjälpte det de utnyttjade? Ingenting! Jag har själv varit nära och skriva på anställningsavtal som inte ens säger vad lönen är, hur oseriöst är inte det?

Vad jag tänkt på mycket på sistone dock är vad samhället gör åt detta och hur det kan hända. Att Bemanningsföretag sätter LAS (Lagen om anställningsskydd) m.m. ur spel är ju en orsak och där har vi ju högerns politik i ett nötskal. Men är det bara företagens fel och politikernas? Tja, visst har politiker makt över skolväsendet och det stämmer ju att en stor orsak till utnyttjandet är just okunskap hos de utnyttjade, hos arbetarna.

Nu har vi en borgerlig regering så de är väl inte särskilt intresserade av att lära sina medborgare om fackliga rättigheter men redan innan när Socialdemokraterna hade makten såg man ingen vidare skillnad i utbildningen av de unga. Hur många nior som sommarjobbar har fått lära sig om sina rättigheter på en arbetsplats?

Ofta beskylls de utnyttjade för att själva vara opålästa och ja så är det, men det är inte offrets fel att någon utnyttjar den. Vad jag vill komma till är att jag tycker det ska finnas ett eget ämne om Arbete i svensk skola. Ämnet kan lära ut om fackens historia, fackliga rättigheter och även lära ut om hur det fungerar att driva företag om det nu inte ska vara partiskt. Uppenbarligen finns ju ett behov av kunskap och skolans uppgift är väl att förbereda eleverna för vuxenlivet, eller stämmer det som Ebba Grön sjunger att skolans uppgift bara är att utbilda lydiga arbetare åt stat och kapital kanske? Någon vilja att lära ut detta i skolorna verkar ju åtminstone inte finnas från något parti.

Jag tror man skulle kunna dra in på de flesta ämnen för att ge mer utrymme åt detta. Hur mycket nytta har jag av mina mattekunskaper t ex? Jag har aldrig behövt kunskapen från Matte B-kursen i gymnasiet heller inte A-kursen och faktiskt inte en del från högstadiet heller. Och vad spelar det för roll om man skulle lära sig lite mindre religion i skolan, och faktiskt lära sig något man direkt har nytta av i stället?

Detta är bara lite funderingar jag haft på sistone som nu resulterat i detta blogginlägg. // Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Billy

Småföretagande finns att välja som tillval på flera gymnasieskolor. Jag känner dock inte till någon kurs man kan välja som lär oss om fackliga rättigheter...

2011-05-18 @ 22:29:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0