Flygblad: Kristdemokraterna - Föräldrar vet bättre än politiker

För att vara ett flygblad i valrörelsen 2010 tycker jag ändå det är ett rätt snyggt designat flygblad. Det mesta har annars varit rätt fult och trist tycker jag. Framsidans budskap talar klarspråk och det tilltalar sådär spontant. Flygbladet verkar sväva i någon form av överhet då man vill ge den lilla familjen det som bara Kristdemokraterna kan ge dom. Gillar inte språket eller vad man ska säga. T ex "Vi vågar också fråga"... som om de andra borgerliga partierna inte skulle våga?

Självklart arbetar man mindre under tiden då kvinnan är gravid och barnet just fötts, det är ingen fajt partiet behöver ta för att övertyga väljarna om. Kd motsätter sig att lagen ska bestämma att mannen också ska ta ut ledighet när barnet fötts men vill ändå införa en jämställdhetsbonus. Om Kd menar att man ska få ekonomiskt bidrag om man delar upp vårdnaden av barnet eller något helt annat vet jag inte.

På andra sidan i flygbladet finns fyra punkter med Kd:s politik. Den första punkten handlar om att de inte vill att staten ska tilldela pappan en viss del av föräldraledigheten utan den friheten ska föräldrarna själva ha. Spontant tycker jag det låter bra men det finns ändå en god anledning till detta när man ser på hur stor del som tas av mamman. Även pappan måste ta ansvar det bör vara såväl en skyldighet som en rättighet! Jag tycker heller inte detta är någon viktig fråga inför valet och tilltalas därmed inte av flygbladets helhet.

I punkt två vänder Kd på det och menar att småbarnsföräldrar måste få mer pengar så de kan stanna hemma med barnen längre. Dessa två första punkter tycker jag går hand i hand för en politik där mamman stannar i hemmet och pappan arbetar och försörjer familjen. Jag tycker heller inte denna punkt är så viktig.

Den tredje punkten finner jag mer intressant och jag har själv arbetat en del inom förskolan. Rubriken lyder "mindre barngrupper" och denna fråga har varit aktuell en lång period nu. Kd har en lösning på detta som går ihop med föregående punkter. Låt barnen stanna hemma längre så tar de inte plats i förskolan och så minskas barngrupperna. Återigen ser jag en parallell till idén om att det skall underlättas för kvinnan att stanna i hemmet med barnen medan pappan arbetar. Vid vilken ålder Kd tycker man ska börja förskolan vet jag inte men jag tycker det är väldigt viktigt att man gör det. Dagispersonal är riktigt duktiga på sina arbeten och barnen utvecklas mycket på förskolorna.

Staten har ett ansvar att minska barngrupperna och lösningen på dagens stora barngrupper är inte att skicka hem ungarna utan att öka personaltätheten. Mer arbeten inom det offentliga, höj lönerna och uppmuntra folk till att utbilda sig till detta yrke. För att inte tala om att dessa verksamheter inte borde vara vinstdrivande som borgarna f.ö. argumenterar mycket för utan personalen skall anställas för att den behövs inte för att man har råd med den och sen inte en till. Jag tvingades själv sluta på en förskola då de inte hade råd fast de ville ha kvar mig. Kommunerna måste ge förskolorna pengar att anställa fler!

Den fjärde punkten tycker jag säger emot sig själv, "höj inte skatterna - säkra välfärden". Tack vare skatter så bidrar alla solidariskt till vår välfärd. Man menar från Kd:s håll att de sänka skatterna gjort familjer i villor rikare och då kan de konsumera ännu mer och på så vis stärks ekonomin. Jag ser hellre att skatten är hög för de som har råd att bo i villa. Konsumtion är något jag vill ha mindre i samhället dessutom så det håller jag inte alls med om den biten. Om oppositionen lovar höjda skatter för de rika så tycker jag det bara är bra.

En röd ruta i flygbladet tar upp de rödgrönas politik. Det påstås att de rödgröna vill knyta en tredjedel av föräldraförsäkringen till pappan och en tredjedel till mamman vilket jag bara tycker verkar bra. På så vis tvingas pappor ta sitt ansvar och får lagstadgad rätt till vårdnad hemma med barnet,  samt ger kvinnor större möjlighet att återkomma till arbetslivet. I det enligt Kd värsta av fall, att man delar 50/50 får mamman vara hemma med barnet i bara 6-7 månader. Jag ser inte problemet med detta? Jämställdhet har aldrig kommit av sig självt, det är något man får kämpa för och att använda politik och lagar är väl just vad det är till för. // Max Colliander
Max Colliander Max Colliander åsiktsbloggen

Kommentarer
Postat av: Billy

Håller helt med dig. Tycker väl egentligen också att man som föräldrar själva ska dela upp föräldraledigheten - men idag verkar det ju vara en outtalad regel att kvinnan ska stanna hemma med barnen och mannen jobba. Det HAR ju varit möjligt för pappor att stanna hemma med barnen också, men det har knappt utnyttjats pga de könsroller som finns i dagens samhälle, och det är ju bara beklagligt. Lagar som kan ändra detta ställer jag mig helt och hållet bakom!



Deras uttalande om hur skattesänkningarna har stärkt ekonomin är ju bara skrattretande...

2010-09-06 @ 01:09:25
URL: http://iwantnothing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0