Vilken mjölk bör man välja?

Sedan det nya företaget Sju gårdar lanserades har jag köpt de mejerivaror som går ifrån dom istället för Arla som tidigare. Mjölken från Sju gårdar t ex, är närproducerad och mejeriet ligger förhållandevis nära. Sju gårdar har märkningar som Krav och Svenskt Sigill.

Arla har ingen Svenskt Sigill på sina mjölkpaket. Använder Arla GMO (Genetiskt modifierade organismer) i sina produkter, eller har de så pass långa transportsträckor att de inte uppfyller kraven kanske? Mjölken från Arla kan ju komma från Norrland, eller Skåne, eller Uppland det vet jag ju inte. Jag mailade Arla och fick ett smått tveksamt svar.

Arla menar att de inte behöver Svenskt Sigill-märkning för de har en egen märkning, Arlagården. Så Arlgården är tydligen en form av miljömärkning ser det ut som, enligt dom själva. Jag tolkar det som att de miljömärker sina egna produkter och själva står för uppföljning av att man tar hänsyn till miljön osv. Det känns väldigt tveksamt tycker jag, ungefär som att poliser utreder poliser vid brottsmisstanke. Nä jag fortsätter handla lokalt producerad mjölk så får Arla märka sin mjölk bäst de vill. Nu har dessutom Sju gårdar blivit först med s.k. klimatmärkt mjölk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0