Röstar på Sd, av egoism och fördomar

Jag har inte skrivit särskilt mycket alls om ens något om det rasistiska partiet Sverigedemokraterna i denna åsiktsblogg. Något jag nu tar mig tid och göra. Får försöka på att fokusera på en sak i taget så det blir sakligt och inte spårar ur i allt jag ogillar med partiet på en och samma gång.

Det är inte första gången jag här om dagen hörde en person säga "Varför jag röstar på Sd är för att min pojkvän misshandlades av ett invandrargäng". Detta är alltså en av alla väljare som röstat på Sd. En av alla dumma anledningar. Argumentet i sig är varken logiskt eller sakligt eller moget på något sätt, men ändå taktiskt. Det sätter en som antirasist i en situation då du självfallet inte kan säga emot själva händelsen. Våld är fel och även om det kan finnas miljoner olika orsaker till våld så är det inte okej (om man inte är polis, enligt lagen då) i dagens samhälle. Men för att återgå till själva argumentet.

Vad vet tjejen om att gänget ifråga invandrat, över den svenska nationalstatens gränser? Men det kanske inte spelar någon roll för hennes grundsyn äro då att alla som ser lite mörka ut (min pappa är svartskalle by the way, och svenne) skulle vara invandrare. Detta är en fördom som tjejen verkar vilja spä på. Om det dock stämmer, att hon kollat upp att gänget bestod av endast invandrare så kvarstår faktum att hon lägger sin politiska röst utefter deras etnicitet och det är precis vad rasism innebär.

Vad hade tjejen röstat på om gänget haft kostymer, slimmat hår och varit blonda och blåögda? Hade hon kanske velat se ett parti för bara mörka då? Nej det tror jag inte. Hade hon röstat emot borgarna då? Nä det tror jag inte. Om de hade varit svenska i hennes ögon, hade hon röstat på ett parti som uttalat var antisvenskt då? Nä det tror jag inte. Då hade hon säkerligen mest bara blivit förbannad.

Hela grunden i hennes påstående känner jag igen i andra SD-argument. Att hon som infödd automatiskt innehar en äganderätt på ett område och därmed rätten att döma folk utefter utseendet. Området hon tycker sig äga är på hela 449964000 kvadratmeter, ett område som i folkmun kallas för Sverige. Denna grundtanke i resonemanget är redan i sig rasistisk. Att hon har mer rätt än en annan person, mer rätt än en dansk eller norrman inom hennes ägandeområde. Hur mycket hon bidragit till nationalstaten ekonomiskt eller ej spelar ingen roll. Det faktum att hon fötts just här ger henne rätten.

Förresten, om denna misshandel skedde när pojkvännen var utomlands, ex Turkiet. Hade hon röstat Sd av samma logik då, antagligen. Då är det somsagt en grov form av egoism redan i grunden, då kanske det är för att hon är just ljushyad som gör att hon röstar efter etnicitet, eller? Rasism somsagt!

Jag är själv född i Sverige av två föräldrar som också är födda här osv. så långt tillbaka jag kan släkten. Men detta faktum ger mig inte mer rätt än andra. För det har jag ingen rätt att döma folk värre om en som är elak ser ut på ett visst sätt, eller är född på ett annat ställe än inom denna zon av planeten Tellus.

För att dra några liknelser kom jag kort på följande:

"Varför jag röstar på Moderaterna är för att en på krogen kalla mig för jävla bratz och borgarjävel medan den misshandlade mig"

"Varför jag röstar på Vänsterpartiet är för att nazister misshandlade mig när jag skrapade bort ett olagligt uppsatt nationalistiskt klistermärke"

"Varför jag röstar på Kristdemokraterna är för att ett gäng slog mig för att jag gillar och besöka kyrkan och sa att jag är helt sjuk i huvet"


Dessa tre påståenden är inte logiska på något sätt, och att ett av dom stämmer dessutom in på mig, men det gör inte att jag röstar på ett visst parti. Sd:s ungdomsförbund säger att de ska "ta landet tillbaka", hur de menar med det kan man undra. Men en sak är säker. En väsentlig skillnad på fördomsfulla egoister som röstar politiskt efter känslor och de som röstar efter åsikter och förnuft är just äganderätten av alla dessa kvadratmeter jag nämnde tidigare. Den ena sidan vill att den som haft turen att födas inom gränserna skall ha mer rättigheter än andra. Den egoismen skulle jag aldrig rösta på! // Max Colliander
Max Colliander Colliander Colliander Max Collianders åsiktsblogg

Uppdaterat 100921: En anonym kommentar har underkänts då den hållit en så pass mogen nivå att den gått till personangrepp. Detta är bara ett av många exempel på varför folk säger sig rösta på Sd. // Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Johanna

Word! Bra skrivet...

Skrämmande att människor verkligen tror att Sverige blir bättre av att det sitter ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Att det är invandrarna som är vårt enda samhällsproblem. Man blir ju mörkrädd!

2010-09-19 @ 15:31:49
URL: http://vitahusett.wordpress.com
Postat av: Morten

Frågan är om de inte innerst inne också är rasister, ärliga mot sig själv fast inte utåt sett. Riktigt vidriga är dom ju ändå

2010-09-21 @ 01:05:46
Postat av: Linda

Vad bra formulerat. Blir otroligt imponerad av dina argument som man önskar att så många flera hade!

2010-10-16 @ 01:21:03
URL: http://baduizm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0