LO-medlemmar föredrar Reinfeldt - Så förvånande?

Idag skriver både SVD och DN om att det i undersökningar framkommit att fackförbundets LO:s medlemmar föredrar statsminister och borgaren Fredrik Reinfeldt före Socialdemokraternas partiledare och statsministerkandidat Mona Sahlin. Trots det är LO kopplat till just Socialdemokraterna. Men borde man bli så förvånad egentligen, nä det tycker jag inte jag.

Jag är rätt ny på arbetsmarknaden och vid val av fackförbund var valet inte särskilt svårt. Sossarnas LO som kompromissar och försvagar arbetarklassen, eller SAC som är ett syndikalistiskt fackförbund som alltid sätter arbetarklassen i första hand. Meningen med ett fackförbund är just att företräda arbetarna på sina arbetsplatser och finnas till hjälp om arbetsköparen t ex vill ge en olika lön för samma jobb. Att förhandla bort strejkrätten är inget som gynnar arbetarna. I mina ögon är inte LO ett fackförbund som företräder arbetarna till 100 %. Vad har då detta med dagens undersökning att göra?

Fackförund är i regel vänsterpolitiska då de ska ta arbetarens sida, den som säljer sin arbetskraft. Men LO är alltså kopplat till (S) och vad driver då (S) för politik? När jag var i Stockholm i måndags såg jag en valaffisch som jag bara blurra igenom och konstaterade att detta måste vara en högeraffisch, men tji fick jag! De punkter som brukar vara högerns politik stod på inte bara en socialdemokratisk affisch utan affischen var för hela det rödgröna blocket.

Det handlade kortfattat om att man bl.a. vill skapa 100 000 nya lärlingsplatser, och praktikplatser samt arbeten. Att skapa lärlingsplatser och praktikplatser går hand i hand med högerns politik. Man vill även utveckla borgarnas ROT-avdrag, något jag trodde vänstern skulle vara emot? Satsning på småföretag och pensionärer med rubriker som känns som tagna från Alliansens sida. Samt spinner vidare på borgarnas rabatt av arbetslösa ungdomar.

Att Socialdemokraterna idag är ett mer liberalt parti som i många frågor lutar åt höger är ett faktum och att deras fackförbund gått samma väg är alltså inte förvånande. Jag känner många som skulle vilja rösta på Vänsterpartiet men som avstår p.g.a. att det indirekt är en röst på sossarna och personligen känner jag åt det hållet med. Därför blir jag inte det minsta förvånad när LO:s medlemmar föredrar en sann högerpolitik likt Reinfeldts, istället för Sahlins falska och smygande högerpolitik. Socialdemokraterna är inget bra alternativ för vänstern! // Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Billy

Gjorde ett test nyligen som skulle visa vilket parti jag borde rösta på - enligt det testet var alla de rödgröna partierna emot RUT-avdraget. Vilket de, vad jag vet, har varit emot. Så kommer de med det där nu precis innan valet...känns ju bra. Ja, man kan ju undra varför det inte går så bra för de rödgröna när de istället för att vara en opposition snor högerns politik och hoppas att det ska ge dem röster...nä hörni, bli borgerliga eller börja föra en vänsterpolitik!

2010-09-13 @ 00:58:30
URL: http://iwantnothing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0