FN och sandlådan

Detta inlägg har jag tänkt mig att skriva under hur lång tid som helst. Men nu på ett kontor i hufvudstaden mitt i natten får det bli av.

Lille John sitter i sandlådan och leker med en spade och en hink. Han äger inte sandlådan men han får leka här som alla andra barnen. Sedan kommer ett barn till, barnet kan vi kalla för Daniel. Daniel säger åt John att gå. - John har inte samma rätt som jag, menar det elaka lilla barnet. Vad grundar då Daniel detta på? Jo han har ett väldigt bra argument förstår ni.

För ungefär 60 år sedan var Daniels morfar en krigshjälte, därför har han nu mer rätt i sandlådan än de andra barnen. Hans morfar var inte ensam krigshjälte utan det fanns flera krigshjältar, fyra till för att vara exakt. Så fyra av flera hundratals barn tyckte att dom hade mer rätt än de andra barnen i sandlådan. Så har det sett ut i 65 år nu och alla accepterar att det fungerar så. Någa barn har mer rätt p.g.a vad deras förfäder gjorde. Varför?

Byt nu enkelt ut "John" till Sverige, och "Daniel" till USA. Så förklarar på ett enkelt sätt den sandlådepolitik som Förenta Nationerna bygger på. Där 5 länder har veto och får bestämma mer än alla andra länder, med anledning av vad deras forna ledare gjorde.

Den dag jag tar Förenta Nationerna seriöst, sker inte förrän dagen kommer då alla länder blir jämlika, den dagen de ger upp sandlådan! // Max Colliander

Kommentarer
Postat av: Billy

Haha, jag älskar att du la upp det här inlägget 12.26 när det står att du skrev det mitt i natten XD Jag fattar ju, men det ser roligt ut.

2010-09-28 @ 12:44:17
URL: http://iwantnothing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0