Flygblad: Sveriges Socialdemokratiska...

Layoutmässigt tycker jag flygbladet är rätt tråkigt det säger inte så mycket och det kunde lika gärna komma från SSU:s moderparti Socialdemokraterna.

Det första jag strök under var att Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund menar att det är ett fruktansvärt slöseri med ungdomars tid och energi då de går arbetslösa vilket ibland också betyder helt sysslolösa man förlorar liksom meningen med att kliva upp på morgonen och dygnsrytmen fackas totalt. Så var det för mig till en början när jag var arbetslös. Att leva på bidrag var inte kul och jag är idag riktigt glad att jag har sysselsättning i form av ett arbete. Men för att återgå till flygbladet.

I slutet av första stycket konstaterar ungdomsförbundet att vi kan klara välfärden och ekonomin i landet när fler kommer i arbete. Detta är så sant som det är sagt och även om ett arbete kan tyckas tråkigt är det så himla viktigt att man kommer in i det. Jag håller också med om att man som arbetslös ska möta insatser från samhället från dag ett och inte att man som idag surfar runt menlöst i tre månader innan man kommer in i t ex Jobbgarantin för ungdomar så man kan få ett litet ekonomiskt bidrag samt mer hjälp till sysselsättning. Dock uppmuntrar man precis som de borgerliga partierna till lärlingsplatser och praktikplatser för att få folk i sysselsättning. Dettta gillar jag inte utan ser att det långsiktiga målet måste vara arbete direkt. Praktikplatser och lärlingsplatser gynnar inte arbetarklassen i den mån att man har mindre att säga till om, mindre rättigheter och på så vis försvagas klassen samtidigt som arbetsköparna får en billigare arbetskraft. Jag är inte emot lärlings- och praktikplatser helt och hållet men gillar inte idén att dessa ska lösa den ungdomsarbetslöshet som vi har idag som är riktigt stor.

SSU vill att alla ungdomar ska erbjudas sommarjobb vilket låter skitbra. På så vis konkurrerar man inte ut varandra om sommarjobben och kommunen får i uppgift att skaffa fram sommarjobb, något som de borde klara och själva vilja genomföra.

Till punktprogrammet säger SSU att de vill skapa 100 000 nya jobb och praktikplatser. Hur många som ska vara jobb, och hur många som ska vara praktiker framgår inte vilket jag tycket är skitdumt. De vill också göra det lättare att läsa in betyg från gymnasiet. Det borde vara lättare än det är idag. Istället för att elever ska ha svårt att hitta arbete med ofullständiga betyg borde de ifall de själva vill omgående få möjlighet att läsa upp till Godkänt i ämnen som de inte klarat av i gymnasiet. På så vis skulle fler klara utbildningskraven och få en stabilare grund och stå på. Man vill också gå in med insatser och mer eller mindre muta in ungdomar på arbetsplatser. Visst kan detta ge resultat men ungdomar ska inte få arbete för att de är billigare än andra.

Det var rätt mycket jag gillade i detta flygblad men är dessvärre övertygad om att moderpartiet inte alls håller med om allt. // Max Colliander
Max Collianders Åsiktsblogg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0