Reepalus uttalanden har vållat stor debatt

Jag har hängt med en del på tv och i webtidningar om det inträffade. Alltså har en känd socialdemokrat i Malmö, Ilmar Reepalu gjort något uttalande om sionism och det har tolkats som om han går till attack mot judar som folk och det vållar upprörda känslor.

Exakt vad som sagts eller inte kan nog mycket få personer veta, och att massmedia ibland medvetet felciterar personer för att få större rubriker är sånt som händer, personligen råkat ut för det med. Antisemitism är alltid fel, och sionism likaså, klart så.

Reagerade dock idag under ett debattprogram på tv om situationen och hur utsatta judar är i Malmö. Bl.a. berättades det om hot mot judiska förskolor. Om någon eller några skulle hota förskolebarn oavsett anledning så är det ju helt absurt. Men om det nu är ett så stort problem, vad ska man då göra åt det? Skulle hoten sluta om en enskild politiker uttalade sig på ett annat sätt? Tror inte det va!

Jag har svårt att se att samhället på något sätt skulle ge polisbeskydd på förskolor, eller hur de judiska förskolorna vill ha mer trygghet vet jag ej eller hur hoten har sett ut. En annan lösning, som jag också tycker är en självklar lösning är ju att inte sätta sitt barn i en judisk förskola.

Sverige är ett mångkulturellt land, och segregation är aldrig bra, är jag övertygad om. Det skapar lätt fördomar. Att redan som barn inpräntas en religös åskådning tycker jag är fel. På förskolan lär sig barnen hur samhället ser ut, och vissa grundläggande saker som att inte ljuga, vara snäll, inte stjäla osv ja det är ju rätt tydligt. För att förhindra att barnen hotas så är det ju rätt effektivt och sätta dom i kommunala förskolor istället.

Det finns förskolor med kristen inriktining också (Livets ord) bl.a. och jag tycker likadant där. Sedan kan jag tänka mig att dessa religösa förskolor också får bidrag från staten? Om så är fallet tycker jag de pengarna ska dras in och satsas på annat.


Gud finns inte i samhället, låt inte gud ta våra gemensamma resurser. Fram för ett välfärdssamhälle i ett sekulerat land och nej till segregation i alla dess former! // Max Colliander

Artiklar som berör detta blogg inlägg:

Reepalu-affär väcker frågor och Församling kritiserar lobbyuttalande

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0