Micropop utan palmolja?

Mailade Willys och Estrella idag, här är mailet till Willys:

"Hej Willys, idag när jag handlade hos er kände jag mig sugen på pop corn och tänkte köpa ett sånt där stort pack micropop som är ert eget märke. Ve och fasa kollade jag dock innehållsförteckningen och såg att denna produkt innehåller palmolja. Palmolja är riktigt illa för miljön och hela regnskogar eldas upp för att odla och tillverka palmolja. Jag tycker verkligen ni borde tänka över ert val och överväga att använda solrosolja istället som är betydligt skonligare mot miljön. Med anledning av detta köpte jag ingen micropop hos er idag och kommer även kontakta Estrella som på sina popcorn skriver "vegetabiliskt fett" vilket kan betyda såväl palmolja som inte. Tills vidare får jag äta chips istället där goda alternativ finns. Hoppas på bättring och tacksam för svar! MVH // Max Colliander"

Uppdaterar detta inlägg vid svar. / Max Colliander

Uppdaterat 100722: Fick snabbt svar från både Willys och Estrella. Estrellas svar genom Konsumenttjänst och Tomas Carlssons var jag minst nöjd med de sa inte ens vad "vegetabilisk olja" betydde i detta sammanhang men det var väl underförstått att det rörde sig om Palmoljan. Sedan var det det gamla vanliga "vi arbetar för att bli bättre"-snacket. Svarade tillbaka att de borde vara tydligare och skriva just vad deras produkter innehåller och ingenting annat. Svaret från Willys var långt och positivt vilket jag blev glad av.

Ingmar Kroon, presschef på Axfood som äger Willys skrev att de ville vara ärliga och därför skrev Palmolja uttryckligen för att inte vilseleda sina kunder, cred där! Han tog mitt mail på allvar och höll med till viss del. Snackade dock om något som var helt nytt för mig han kallade för "gröna palmoljecertifikat". Detta ska vara något som Axfood försöker ersätta hela sitt Willyssortiment med av det som idag har vanlig Palmolja. Då jag själv inte hört om det förut har jag svårt att ta ställning men det låter ju positivt. // Max Colliander
Max Collianders åsiktsblogg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0