Skivbolag, filmbolag och tvspelen

Häromdagen kom jag och tänka på lite det här med upphovsrätt och fildelning och de stora bolagens handlingar. Det slog mig då att det endast är skivbolag och filmbolag som hetsjagar fildelare, och ser ut att ha misslyckats i att ge oss konsumenter vad vi vill ha. Visst finns det tv-spel som fildelas men bolagen som producerar tv-spel har inte alls samma problem som filmbolagen och skivbolagen verkar ha.

Vad beror då detta på, vad har tvspelstillverkarna lyckats med som inte de andra har? Jo, tv-spelen ligger före oss i tekniken. De kan ge oss konsumenter något väldigt smidigt och billigt. Tar mitt Playstation 3 som exempel: Jag har Internetuppkoppling på hårddisken där och kan när jag vill tanka hem nya speldemos gratis och prova på innan jag väljer att köpa ett spel. De erbjuder mig detta rakt hem i vardagsrummet och gamla tv-spel som är svåra att få tag på ja de kan jag köpa väldigt billigt, eller ibland ladda ned helt gratis.

Nu senast var jag tveksam om jag ville lägga ned ca. 500 kr på det nya Harry Potter-legospelet så jag kollade i Playstation Store och fann en demo på spelet direkt. Nu vet jag att jag vill ha det, men inte så mycket så jag måste ha det just nu utan jag avvaktar gärna tills jag köper det. Playstation kan ge mig något jag vill ha, på ett sjysst sätt. De anklagar inte sina fans för att vara kriminella, de bötfäller och jagar inte sina egna konsumenter.

Vad kan ett skivbolag erbjuda mig? Jo en cd-skiva för ca. 150 kr som jag måste ta mig ned på stan för att köpa, visst kan man handla på Internet med och det är ju bra, och köpa musik online direkt till datorn har börjat växa lite lite grann på sistone. Filmbolagen har börjat med 3d och erbjuder mig som konsument något jag inte sett tidigare, och ja det var värt 150 kr att se Avatar 3d på bio.

En ytterligare grej som är värd och nämna är det faktum att musikkonsumenterna tekniskt kommit ikapp industrin (jämfört med tv-spel). Idag finns det helt fantastiska möjligheter att mixa om musiken som man gillar och göra helt nya klipp och versioner och Youtube ett utmärkt exempel på allt som är möjligt och göra. Sedan kan fansen även förbättra musiken i fildelningen. Jag har själv varit med om att musik man laddar över från CD till dator blir fel med turordning och titlar. Detta är något som kan göras om och göras rätt av fansen vilket i praktiken innebär att fildelad musik på datorn blir bättre än den köpta cd:n på det sättet. De som laddar upp musik älskar musiken, och har ju köpt den själva och gör den ibland bättre. Att de då jagas tycker jag är helt fel.  

Av dessa tre är det tv-spelsindustrin som lyckats bäst tycker jag. Att tänka som ett företag och ge konsumenterna något de inte kan få på annat sätt är A och O för att sälja bra. När t ex skivbolag kallar sina egna artisters verk för "illegalt material" för att de spelas upp på fel vis, och med polisiära befogenheter jagar artisternas fans. Ja då tror jag inte de får särskilt mycket mer försäljning, tvärtom!

// Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0