Skall skolk synas i betygen?

svd.se kan man nu läsa om att utbildningsminister Jan Björklund vill att skolk ska föras in i betygen redan från grundskolan då i åttonde klass. Björklund menar att det ju inte är okej för vuxna att "komma och gå" som man vill på en arbetsplats och då ska det inte vara det för skolelever heller. Visst har han rätt i att det inte är okej att göra så som vuxen, men nu är heller barn inte vuxna. Barn måste lära sig och ibland kan det ta tid, och jag lovar dig utbildningsminister att barn inte skolkar utan anledning.

Det Björklund vill är att det i slutbetyg från grundskola och gymnasie ska synas hur mycket lektioner man gått på, alltså hur mycket skolk man har. Man vill alltså kräva mer av våra barn och ungdomar än av oss vuxna på arbetsplatsen. Ingen arbetsgivare får se i mina papper hur mycket jag skolkat eller inte skolkat på min förra arbetsplats. Men våra unga skall alltså straffas för detta menar man. Jag tycker att kraven på de unga aldrig får överstiga de på oss vuxna som man faktiskt kan förvänta sig mer av samt ställa högre krav på!

Om detta förslag blir verklighet kommer statistiken säkert visa åt borgarnas fördel, att fler elever går på lektionerna. Men till vilket pris? Går de då dit för att lära sig, eller för att de med indirekta hot känner sig tvingade och hur mycket lär sig en elev som går till lektionen p.g.a. detta lagförslag?

Självklart måste vi markera att skolk inte är okej. Skolan är en arbetsplats för elever som för lärare och man har ett arbete att sköta. Detta arbete sköts också av de allra flesta. Men de få som inte sköter det till 100 % har antagligen väldigt olika anledningar att missköta skolarbetet, och att hota med att skolk syns i betygen tror jag i längden är fel väg att gå.

Jag instämmer i att man ska markera tydligt och kontakta föräldrarna vid mycket skolk, men så sker redan idag såvitt jag vet. Föräldrarna till ett barn ska givetvis involveras i sin ungdoms studier framför allt när det går snett. Men det behöver vi inte denna lag för.

Ylva Johansson, ansvarig för skolfrågor hos Socialdemokraterna stöder detta och går ihand med borgarna. Ann-Charlotte Eriksson, vice ordförande i Lärarförbundet håller liksom alla parter med om att det är ett problem med skolk i skolan. Men hon ser vilket jag sympatiserar med, att det behövs mer resurser till skolan istället.

Idag ser vi nedskärningar och privata företag som driver skolverksamhet och dessutom får pengar av kommunerna för detta arbete. Satsa pengarna på kommunägda skolor istället, på eleverna, se dem och ta tag i skolk i tid. Men straffa dom inte för detta så det följer med dom resten av livet, det hjälper inte! // Max Colliander, arbetat inom grundskolan i drygt 1 år


Kommentarer
Postat av: Madelene

Kommer ju drabba flera tonåringar som mår dåligt och inte klarar av att ta sig iväg till skolan, men ändå t.ex lyckas skriva sina prov och lämna in arbeten som de ska...lagförslaget kommer göra mycket mer skada än nytta.

2010-08-06 @ 20:28:19
URL: http://iwantnothing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0