Lokala frågor vid valstugorna idag

Idag besökte jag återigen stadens valstugor och frågade kommunpolitiker om två frågor som för mig är personligt viktiga, ej ideologiska. Mina två frågor var om en ev. civil flygplats i Ärna, samt huruvida Brantingskolan skall läggas ned eller ej då den idag är nedläggningshotad. Piratpartiets och Sverigedemokraternas valstugor var stängda så där fick jag inga svar men resten stod öppna och de tyckte så här:

Folkpartiet: De påpekar att flygen som går på Ärna nattetid är ambulansflygplan. Folkpartiet vill inte ha en civil flygplats i Ärna som ska finansieras av kommunen utan endast privat finansiering. Skavsta flygplats som finansieras till delar av Nyköpings kommun vill FP inte se ett nytt exempel på. Tanken med Ärna är att man ska konkurrera med Skavsta och inte Arlanda som kör helt andra flyg menar man. Man anser att en civil flygplats inte skulle vara negativt och att planen endast skulle lyfta kring kl 7-22 på dygnet. Inget konkret om Brantan men om barnkullarna är stora vill man att skolan finns kvar.

Mina tankar: Om ambulansflyg är orsaken till att man kan vakna mitt i natten av bullret så känns det mer förstående än innan. Att rädda människoliv är viktigt. Om man sedan kan kolla på alternativ (helikopter finns) och se i proportion till antalet bullerdrabbade och hur ofta det sker är väl något man får ta hänsyn till. Men så få gånger det skett på sistone så är det klart jag kan stå ut med det om syftet som sagt är så viktigt. Tyckte svaren om Ärna var bra och intressanta men tiderna för flygplanslyft, 7-22 känns som det kan orsaka en jävla massa buller för oss boende i närheten. Och då bor jag ändå inte så himla nära Ärna.


Centerpartiet: De vill av princip inte lägga ned skolor men det beror på befolkningsutvecklingen. De säger att Ärna är och förblir en militär flygplats oavsett vad. Om de sedan hyr ut till lågprisflyg eller inte är deras eget beslut, utan försvarsmaktens beslut.

Mina tankar: Inget konkret och just detta ogillar jag med de borgerliga partierna. Att de vill inte ta ställning för eller emot då de menar gott, att politikerna inte ska bestämma. Men jo det ska dom tycker jag, och det är därför vi ger dom makt att bestämma vid valen. Jag vill inte rösta på politiker som sedan ändå ger bort makten till andra, kort och gott.


Kristdemokraterna:
De vill ha kvar Ärna som militär flygplats och har ingenting emot civilflyg. De påpekar dock att de inte vill att kommunen ska finansiera det utan det får bolagen göra själva isåfall. På frågan om Brantingskolan fanns ingen som kunde svara på det men de lovade att någon skulle skicka svar till mig via e-mail.

Mina tankar: Om det nu kommer bli en lågpris-flygplats i Ärna så håller jag med om att den ska kunna stå på egna ben och inget vi skattebetalare ska bekosta. Talar också om dagens ambulansflyg som jag har förståelse för att det kommer och åker olämpliga tider på dygnet.


Moderaterna: De är inte emot en civil flygplats utan tror det kan vara såväl nyttigt som bra. De vill inte heller att kommunen ska finansiera något. Miljöprövningen är ej gjord än och det är den som avgör. Angående skolan så är det upp till tjänstemännen och besluta inte politikerna.

Mina tankar: Jag vill inte ha en civil flygplats i Ärna. Dels p.g.a. bullernivån för oss som bor inom flera kilometer därifrån, samt för miljön. Lågprisflygplatser är inget miljön tjänar på och Arlanda finns jättenära och Skavsta är inte så ruskigt långt bort heller. Jag har hört annat gällande skolan än vad Moderaterna påstår, så.


Vänsterpartiet: De säger nej till en civil flygplats i Ärna. De är i allmänhet emot lågprisflygplatser för flyget är inte framtiden, det är tåget menar man med anspelan på miljön. De säger att de rödgröna är enade och om de vinner kommunvalet i höst kommer det inte bli någon civil flygplats där. Brantan ska finnas kvar, säger de kort och gott.

Mina tankar: Jag håller helt med om flygplatsen. Men undrar lite om politikerna verkligen kan besluta det? På borgarna verkade det inte glasklart eller om de bara inte ville fatta beslut varken för eller emot. Även om jag är emot blockpolitiken på en del sätt är det bra att de är enade här så man har en klar bild av vad de står för. Om de rödgröna är enade om skolan eller ej framgick aldrig.


Socialdemokraterna:
De menar att frågan om civilflyg på Ärna är en av de absolut viktigaste miljöfrågorna inom kommunen och sossarna är riktigt upprörda över att det kanske blir en lågprisflygplats där, av miljöskäl. De menar till skillnad från Vänsterpartiet att de inte bestämmer men att kommunen är en tung röst huruvida det blir en flygplats eller ej. Man säger också att en rödgrön regering garanterat skulle sätta stopp för planerna. Socialdemokraterna har inget officiellt beslut om Brantan men anser att mer pengar behöver skjutas till i det offentliga och därmed även kommunala skolor.

Mina tankar: Lite kul att vara av samma åsikt som Socialdemokraterna, inte alltid det sker liksom. Kändes mindre klyschigt än Vänsterpartiet.


Miljöpartiet: De är "jätteemot" en civilflygplats på Ärna. Så pass emot att de inför valet kommer ha ett flygblad just om detta. Man anser att en civil flygplats skulle förstöra området kring Ärna och det kan användas bättre för bl.a. bostäder. De vill minska flyget i allmänhet och menar att bullret från flygplatser kan vara väldigt skadligt och bl.a. ge hjärt och kärlsjukdomar. Det behövs heller inte då Arlanda bara ligger 18 m bort med tåget. Angående skolan kom inget konkret upp.

Mina tankar: Jag tycker de har en poäng i att det stora område som bullernivån kommer vara hög på kan användas till mycket annat. Sedan om flyget på Arlanda verkligen är detsamma som det tänkta på Ärna eller inte vet jag inte där säger ju politikerna lite olika. Men visst, om Arlanda redan hade allt skulle ju ingen ens vilja ha en civilflygplats på Ärna så argumentet om Arlanda är kanske ändå inte helt vattentätt. Jag är personligen tveksam till om jag vill bo nära en flygplats och värdet på bostäderna skulle minska p.g.a. bullernivån.

Så var det med det, trist att några politiker ballade ur och snackade massa annat som jag inte var intresserad av bara. // Max Colliander


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0