Flygblad: UV - Ge oss jobb Reinfeldt!

Detta flygblad är från Ung Vänster. I första stycket skrivs det att arbetslösheten bland unga ökar lavinartat, visst är den väl på nästan 30 % nu? Denna ungdomsarbetslöshet var såvitt jag vet väldigt hög när de rödgröna styrde Sverige med och att påstå att den nu ökar "lavinartat" känns väldigt vinklat, någon bevis för detta läggs inte fram i flygbladet. Man tar upp en del försämringar som borgarna gjort men glömmer även saker som sänkt arbetsgivaravgift med nästan halva summan som borgarna medfört. Om borgarnas konkreta åtgärder givit resultat eller inte vet jag dock inte, känns ju inte så i alla fall.

I andra stycket skrivs det lite klyschigt att de nu tröttnat på regeringens nonchalans. Har man tröttnat på den endast för att det är valår, är det därför man bryr sig nu? Eller tyckte man det var okej till en början kanske och därför tröttnar nu? Jag anser att Ung Vänster har rätt i att den idag förda politiken ökar klassklyftorna i samhället, men någon vidare stor skillnad såg jag inte tidigare heller. Sedan undrar man ju när "dom", regeringen ska ha sagt att de inte har råd att minska arbetslösheten, vilket påstås i flygbladet.

På baksidan av flygblad läggs bl.a tre förslag fram hur vi ska få flera jobb. UV menar att sänkta skatter inte ger fler jobb men på sätt och vis borde ju logiskt vis fler unga anställas då regeringen sänkt arbetsgivaravgiften när man anställer just unga. Men annars håller jag med. Tror ju inte att folk p.g.a. sänkta skatter känner "jippie nu slipper jag betala lika mycket skatt nu ska jag arbeta och ta alla inkomster själv" liksom. Sänkta skatter försämrar för den offentliga sektorn och stärker den som har ett redan välbetalt jobb. Att det är just vad borgarna också vill gör ju inte skattesänkningar så förvånande för dom heller. Ung Vänster har i många många år drivit frågan om fler bostäder och då främst hyresrätter, det håller jag fullständigt med ungdomsförbundet om.

Ung Vänster menar att regeringen borde skapa fler utbildningsplatser och bra yrkesutbildningar, men hur detta skall göras framgår inte. Var det så himla mycket bättre med de rödgröna då? UV vill hellre lägga pengar på anställningsstöd för de som anställer en långtidsarbetslös, istället för skattesänkningar. Jag tror detta kan vara något, men ändå inte. Staten ska väl inte behöva (i den bästa av världar) gå in och ge företag pengar för att de ska anställa någon? Kan fungera kortsiktigt men det skulle inte vara hållbart i längden tror jag.

Som avslutning på flygbladet finns en talong med rubriken "Jag tycker arbetslösheten är skit! Jag vill..." så får man välja om man vill gå med i Ung Vänster och liknande saker. Jag tycker arbetslösheten är skit, men nej tack Ung Vänster. Jag skickar inte in talongen.

// Max Colliander
på Max Collianders åsiktsblogg

Kommentarer
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Nej Max, du har missuppfattat UV:s flygblad - du ska inte TÄNKA när du läser, då genomskådas ju deras retorik direkt...



:-)

2010-08-01 @ 11:13:24
URL: http://lakonism.blogspot.com
Postat av: Markus "LAKE" Berglund

Nej Max, du har missuppfattat UV:s flygblad - du ska inte TÄNKA när du läser, då genomskådas ju deras retorik direkt...



:-)

2010-08-01 @ 20:15:51
URL: http://lakonism.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0