Flygblad: Feministiskt initiativ - Våga vara feminist på...

Redan på framsidan av flygbladet får jag en fundering. Vad för feminist menar Feministiskt initiativ att man ska vara på valdagen, ultrafeminist? Flygbladet inneåller mycket text och är helt okej designat. I flygbladets första stycke skriver man att man vill höja bl.a. arbetsgivaravgiften med 0.5 % och att bl.a. dom pengarna ska ges till företag som höjer lönerna i kvinnodominerande yrken. Löneskillnaderna är ett problem ja men jag är inte alls helt hundra på detta förslag. Vem beslutar om vad som är ett kvinnodominerande yrke, en förskola med majoriteten män t ex vad gäller för dom (lär finnas någon sådan förskola i alla fall). Och hur många män/kvinnor får det finnas på arbetsplatsen eller är det F! själva som ska bestämma vilka yrken som ska klassas som kvinnodominerande? Jag ställer mig skeptisk till detta.

Om föräldraförsäkringen förstod jag inte vad de vill ändra på mer än att föräldraförsäkringen skall anpassas till såväl ombildade familjer och s.k. regnbågsfamiljer. Jag vet inte hur det ser ut idag men det är väl klart alla ska ha samma rätt till föräldraförsäkring, bl.a. ensamstående föräldrar nämns med. F! vill ha kortare arbetsdag men om det ska gälla kvinnor eller alla vet jag inte det framgår ej liksom hur förkortad arbetsdag det ska vara. Idag är det 8-timmars arbetsdag som gäller.

Miljöpolitiken ställer jag mig ändå positiv till då de vill ha kraftiga förbättringar i u-landshjälp och arbeta mer med infrastruktur än rena pengar, mat och kläder. Som det är idag kommer de fattiga ländena inte ur fattigdomen utan hamnar i ett beroende av västvärlden som samtidigt får möjlighet att ställa villkor och ta hand om naturresurser. Sverige måste betala tillbaka u-landsskulder står det också om det finns några sådana håller jag helt med, om inte tycker jag det är ett konstigt uttryck. Vi ska hjälpa till av solidaritetskänslor, inte skuldkänslor. Partiet vill även avskaffa momsen på tåg- och bussresor och satsa mer på sänkta biljettpriser. Det tycker jag låter utmärkt och ett konkret förslag på hur det skall gå tillväga är kanon.

Om asylpolitiken har jag inte så mycket och tillägga om partiets åsiker då allt låter rimligt. Är dock inte helt övertygad om en allmän amnesti då det samtidigt skulle diskriminera de som blir papperslösa dagen efter, året efter osv.

Deras krav om hur rättsväsendet ska bedöma i fall om våldtäkter tycker jag låter jättebra. En konkret förändring där offrets alkoholpåverkan eller klädsel inte spelar någon roll utan frågan "När och hur fick du samtycke till sex" istället ska vara vägledande i en rättegång, riktad mot den misstänkta.

Partiet vill ha bidrag och gåvor ekonomiskt men där säger jag blankt nej. Eldar man upp 100 000 kr från en givare kan man ju glömma det i fortsättningen.

Feministiskt initiativ går till hårt angrepp mot den sittande regeringen och påstår att de i år går till val med ett svenskt rekord i antifeministisk politik. Vad de grundar detta påstående på samt hur man fått fram den uppgiften statistiskt undrar jag. Man går även till angrepp mot hela riksdagen och menar att de inte kan lösa problem som homofobi, rasism och könsdiskriminering. Kan F! det då?

I valet till Europaparlamentet 2009 fick partiet 2.2 % av rösterna det är mer än jag trodde. Lite häftigt också att de fick hela 12.3 % av rösterna kring Möllevången i Malmö (visserligen inte så förvånande). Man har låtit väljarna vara med och på Internet rösta fram vilka frågor partiet skall driva i valrörelsen, det tycker jag är bra.  Slutligen uppmanar partiet sina sympatisörer till att gå och rösta även om de inte skulle komma in i riksdagen. Man skriver att "kvinnors intressen aldrig satts i främsta rummet" inom partipolitiken men det tycker jag är bra. Jag tycker arbetarna, arbetarklassen ska vara i främsta rummet, oavsett kön! // Max Colliander
På Max Colliander Colliander Colliander åsiktsblogg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0