Deltog i en demonstration

För några veckor sedan deltog jag i en demonstration lokalt. Parollerna var om att Israel ska sluta ockupera Palestina, att Sverige ska ut ur Afghanistan och att USA ska ut ur Irak. Jag ställer mig bakom dessa paroller men självklart blir det inte fred på jorden bara för det men jag är övertygad om att det leder åt rätt håll.

Israel-Palestinakonfilken: Först och främst, Ingen fred är möjlig så länge Israel ockuperar Palestinsk mark. De gränser som gällde när staten Israel bildades är vad de har att rätta sig efter. De israeliska, illegala bosättningarna på Palestinsk mark måste obönhörligt dras tillbaka och där med basta! Jag stöder inte på något sätt våldet från Palestinas håll heller.

Men det är minst sagt orimligt att en liten attack från Palestinskt håll som dödar några få israeler leder till vedergällning med hundratals civila döda. Räcker att kolla statistik för och se vilken sida som skördar de flesta offren. Och då bör det påpekas att det inte är små attacker från Israel utan själva staten som anfaller och dödar. Bojkotta Israel skriver jag upp på, och ekonomiska sanktioner (kraftiga sådana) från omvärlden vore en bra markering. Läste precis lite till om "statlig rasism i Israel" som jag hört mycket om tidigare med.

Sverige-Afghanistan: Att Sverige har militära trupper i ett annat land, i dagens situation är först och främst bara absurt och inte till gagn för Sverige, eller andra på något sätt. Sverige ligger inte i krig med något annat land, Sverige har inte någon väpnad konflikt i över huvud taget och bör således inte ta aktiv, militär ställning för USA:s invasion av Afghanistan och deras "jakt" på terrorister.

Vill dock poängtera att jag är emot den svenska statens roll i Afghanistan, inte just de svenska soldaterna. Slagord som "Ta hem de svenska soldaterna" ställer jag mig trots allt inte bakom utan vidare. Problematiken är inte att det finns stakars svenskar i en krigszon. Tar man hem trupperna på statlig nivå då det är en fråga om svenska statens utrikespolitik i förstahand, inte enskilda svenska soldater.

Att som svensk åka ned till Afghanistan, i ex. Nordic Battlegroup är inget som bara kommer sådär. Det finns personer i vårt land som vill göra lumpen, som kämpar och klarar av lumpen. Att göra lumpen är en militär sak och det är alla väl medvetna om. Vill man inte kriga, så är det mycket enkelt och tacka nej. Om man dock gör lumpen av något skäl så är det ändå inte så att man skickas ned till en krigszon bara sådär. Att vara med i en militärgrupp som skickas utomlands för tjänstgöring kräver hård utbildning och träning och alla som genomgår den vet vad det innebär och bör känna till risken att få tjänstgöra i en krigszon. Och har man gått hela vägen, men vill hoppa av så tror jag ändå inte att nationalstaten Sverige tvingar ned sina medborgare till krigshärdade områden. Nej, väljer man att åka ned dit så fine, gör det. Men då är det ditt val. Jag är emot våld och kommer inte åka till någon krigszon med vapen i handen. Vill du ta den risken, och kämpa för ja vadå? Så gör det, men tro inte att jag kommer skrika på gatan om att du ska bli hemskjutsad igen. Ditt val, ditt liv liksom. Hoppas dock verkligen soldater som vill hem, får åka hem och inte tvingas vara kvar.

USA-Irak: Klockan är mycket och orkar inte skriva så mycket mer. Men kriget är som alla redan vet en invasion av en suverän stat och USAs invasion av Irak är på intet sätt försvarbart. Och har man stoppat "terrorismen"? Knappast, möjligtvis skapat mer hat mot sig själva och därmed skapat ett ökat antal "terrorister". Ja skriver "terrorister"  med citattecken då begreppet alltför ofta missbrukas för att div. stater ska kunna driva hårdare tag mot människor som "tänker fel" eller "planerar nåt" och dömd till stenhårda straff utan att ha gjort något egentligt brott. Men nog om det nu. Enligt FN får en stat som invaderas med alla tillbuds stående medel försvara sig mot en ockupationsmakt. Därmed är varje attack/mord mot en amerikansk soldat i Irak rättfärdigad, om man ska vara noggrann med regler. Men men, nu ska jag ladda upp en bild från demonstrationen och sedan gå och sova. Trevligt påsklov! // Max Colliander

på MaxCollianders samhällsdebatt-blogg

Kommentarer
Postat av: Tyra

Det var inga svenskar som blev avvisade. Det var palestinier med svenskt pass.

2010-04-05 @ 08:50:33
Postat av: jonta

Hejsan Max,

Min son bodde under 4 år i staden Sderot,som ligger ganska nära Gazaremsan.Vet inte om du kan ens komma i närhet av att förstå,hur det är att dagligen under dessa år,få utstå raketattacker.De civila du skriver om ,är inte alla civila!!!! Du kan gå in och kolla hur en stor del av dessa civila,är filmade i uniform.

Jag lever i Israel,och jag tycker oxså att Israel skall lämna de ockuperade områdena.MEN bara den dagen vi vet att Islamisterna erkänner att den Judiska staten finns till,och att all terror skall upphöra.Tyvärr är inte våra fienden varken Tyskland,Sverige eller något annat europeiskt land,utan dom tillhör en kultur där människovärdet inte är vad det är hos dig eller mig.

Jag antar att du inte förstår allt som händer i denna del av världen.Det räcker inte att kolla tidningar och TV.

Vill till slut att du försöker tänka till över dessa ord som sades av Golda Meir för länge sedan,men som fortvarande gäller.

-Vi kan förlåta Araberna för att de dödar våra barn.Vi kan inte förlåta dom för att dom tvingar oss att döda deras barn.Vi kommer att få fred endast den dagen då Araberna älskar sina barn,mer än dom hatar oss.

mvh

jonta

2010-04-05 @ 15:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0