Alkolås på bilar

Satt nyligen och diskuterade alkolås och övertygades om att alkolås på alla personbilar vore bra. Varje år dödas människor i trafiken p.g.a. rattfylla. Ofta överlever rattfylleristen själv men inte den (eller dom) som blir överkörda. Detta orsakar inte bara en enorm smärta för familj och anhöriga till offret utan även rattfylleristen själv. Alla som kört på någon, eller t om dödat en annan människa för att man själv kört rattfull lär vara övertygade om att alkolås just då hade varit bra.

Man ska inte dricka full, det är vi alla överens om. Något särskilt sätt och skydda sig finns inte. På trottoaren, övergångsställen, cyklister och fotgängare, ung som gammal alla kan drabbas. Men ändå sker det, och ändå skördas offer, varför görs inget?

Jag är personligen emot en lag som skulle tvinga företag att ha alkolås, detta borde komma automatiskt. Kort och gott övertyga bilföretagen att bygga alkolås på alla sina bilar. Om alla bilföretag hade det som en grund skulle vi som konsumenter inte ha så mycket val. Antingen köper man bilen med alkolås, eller så låter man bli att skaffa bil. Något företag måste bli det första, och säkert är följande argumentet vanligt, "Varför ska vi när inte dom har", om de andra företagen. Men tänk tanken att vissa bilar har alkolås, då kan familjen tillsammans, och ens barn trycka på att skaffa en sådan bil. Hur förklarar egentligen en förälder för sitt barn att den inte vill köpa bilen som har just alkolås?

Ett vanligt argument är att man ändå kan fuska, låta kompisen blåsa osv. Visst, det kan man. Men antalet offer skulle säkerligen minska ändå. Sedan står jag personligen för att det är där skon ska klämma! Om du blåser åt din fulla kompis och kompisen blir tagen av polis för rattfylleri eller kör på någon. Så ska den som blåst dömas lika hårt som rattfylleristen. De bär samma ansvar och skall därför dömas för samma brott efter samma straffskala.

// Max Colliander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0