Expressen till svars

Borgerlig media spelar nazisterna rakt i händerna. Ett mail har skickats med krav om en förklaring, bloggen uppdateras i sinom tid.



Hej Anna och Anders. Jag mejlar er med anledning av denna artikel som ni skrivit: "Här greps filmstjärnan"


Vad jag hört om pressregler/pressetik så ska man inte nämna etnicitet eller nationellt ursprung på en som misstänks för ett brott om det inte är ytterst nödvändigt för att man som läsare ska förstå brottet. Här handlar det om en kändis som varit full och våldsam i Göteborg. Vad är meningen med att skriva att "den svenska skådespelerskan greps" då? Har medborgarskapet som svensk någon som helst betydelse för brottets karaktär tycker ni, eller varför ens nämna att hon är svensk?


Sedan tycker jag det bara är tråkigt att nazister slår mynt av er artikel med anledning av blurrandet. Skådespelerskan i fråga har censurerats vilket jag kan förstå. Men enligt högerextremister har ni också gjort henne ljusare i hyn medvetet, stämmer det? Tjejen ifråga är mörk i hyn och det är inget och skämmas för, eller tycker ni det? Tacksam för svar!


Med vänliga hälsningar // Max Colliander, styrelseledamot i Uppsalabor mot rasism


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0