Salem och civilkurage

På lördag kommer ca 1000 nazister och 1000 antifascister samlas i Stockholmsförorten Salem för att demonstrera. Polisen ska behandla båda sidors ansökningar nu i veckan och nu hörs även kritiska röster mot tillstånd från Södertörns Brandförsvar som menar att det blir svårt att få fram hjälp vid t ex brand. Hur långt ska demonstrationsfriheten få gå? Finns det någon gräns? Ja när "säkerheten inte längre kan garanteras", brukar det låta från polisen. Om polisen måste ha SL-bussar och avspärrningar som hindrar brand och ambulanspersonal (likt förra året) så kan inte alla människors säkerhet garanteras, kanske nazisternas säkerhet. Då polisen gör allt som står i dess makt för att rensa Salem på antifascister innan de nationella får marschera. Men Salembornas säkerhet då? 

 I några månader har Salems kommunfullmäktige jobbat på för att försöka stoppa demonstrationerna i Salem, i synnerhet nazistmarschen. För om den inte existerade skulle det heller inte finns någon anledning för antifascister att samlas i närheten, helt logiskt alltså. Salems kommunstyrelse med moderaten Lennart Kalderén i spetsen har uppvaktat justitieministern, polisstyrelsen har sagt sin kritiska åsikt om tillstånden och ett av de främsta argumenten är just hur Salemborna drabbas av det här. Visst är det tragiskt att detta sker varje år i en av sveriges absolut minsta kommuner, då fotbollsträningar ställs in och folk stannar hemma hela dagen. Men hur hade man tänkt stoppa det här då? Salemborna har likt andra svenskar röstat på riksdagspartier som förespråkar att såväl nazister som militanta antifascister ska ha rätten att demonstrera i Sverige. Den svenska demokratin har sitt pris och det får Salemborna känna av, stöder det den så har de också sagt att det är ok.


Att kommunen nu går ut så hårt för att stoppa marschen är en enkel väg. Politikerna sitter ned och vill ändra i lagar eller tolka om dom. Samtidigt reser antifascister från hela norden till denna lilla kommun, för att protestera mot och även försöka stoppa nazistmarschen. Vad vill egentligen Salemborna? Är de verkligen så fega att de inte vågar gå ut, om nu rörelsefriheten är så viktig så ta tag i det och gör nåt då! Om 15000 Salembor till polisen lämnade in tillståndsansökningar om att få ha en viss gata, eller torg fritt under några timmar den 8 december i år så skulle polisen troligtvis stå handfallen och tvingas ge även de enskila lokalinvånarna tillstånd. Exempel: "Jag/organisation ansöker om  att demonstrera på den gatan mellan kl 16-17". Det finns ingen lag som säger att man inte kan göra så. Eller om tiotusen salembor gick ut och sa ifrån "vi vill inte ha er här!", polisen skulle även då stå handfallen. För tiotusen vanliga kommuninvånare skulle de med all sannolikhet inte attackera med hästar, spruta pepparspray på och ens kunna gripa i så stort antal.


Man kan tycka mycket om såväl polisen, som nazistmarschen och de antifascistiska motdemonstranterna. Men vill man nå en förändring här i samhället så får man också agera! Mycket snack men liten verkstad leder ingenstans. Agerar gör antifascisterna som varje år reser till Salem (och självklart lokala antifascister), de är beredda att ta emot både våld och polisrepression för att protestera mot nazistmarschen, det kallar jag civilkurage! Om polisen ger tillstånd för demonstrationerna i Salem hoppas jag innerligt att Lennart Kalderén sluter upp i protesterna och visar civilkurage på lördag. Det har han all rätt att göra, och det skulle ingjuta mycket respekt hos mig att se en borgerlig politiker visa aktivt var han står!


Jag kommer för sjätte året delta i protesterna mot den årliga nazistmarschen, trots våldet, och trots den hårda polisrepression jag utsatts för tidigare år kring Salemdemonstrationerna. Jag är ingen hejare av våld, men för det stannar jag inte hemma och inbillar mig att man kan tysta nazismen genom ignorans. Vi ses på lördag!  // Max Colliander


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kom inte till salem. det stärker bara nazismen. vi vill bo i en lugn kommun utan intolerans mellan två extremgrupper.

2007-12-04 @ 20:28:52
Postat av: Max Colliander

Hej på dej osynlig! Jag är antirasist och pacifist, oorganiserad sedan 4 år tillbaka och inte det minsta extrem. Så tar inte åt mig av din uppmaning då jag inte känner att den riktas mot mig. Jag förstår att människor tycker det är jobbigt med alla avspärrningar etc. Det må va priset för vår demokrati, och så länge nazister marscherar på våra gator kommer jag och många med mig att protestera.

2007-12-04 @ 23:18:37
URL: http://anonwret.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0